هکر رشد کسی‌ست که شمالِ حقیقی‌ش، رشد هست

این جمله از سین الیس، نمیتونه تعریف درستی از هک رشد باشه. اگر باز دقیقتر جستجو کنید، متوجه نکته جالبتری میشید!

هک رشد یک نوع جنون است. شما برای تبدیل شدن به یک استارتاپ موفق، یک بازاریاب ماهر، و یک نیروی حرفه ای که همه چشمشان به دنبال شما باشد، باید شم هک رشد را در خود پرورش دهید.

سؤال اینجاست که چگونه؟ احتمالاً مزایای تبدیل شدن به یک هکر رشد واضح است، اینکه هیچگاه بدون شغل نمی مانید، اینکه قادر هستید شرکت ها را به مقیاس بزرگ تری برسانید، و البته حقوق و پاداش های کلانی دریافت کنید. هک رشد برای خیلی ها یک رؤیای مجسم است.

اما برای رسیدن به اوج این قله، چند کار هست که ابتدا باید انجام دهید. شما باید با تمام وجودتان به یک هکر رشد بدل شوید؛ به حرف ساده به نظر می رسد اما در مقام عمل بی نهایت دشوار، اما شدنی است. ۸ نمونه از بهترین کارهایی که برای تبدیل شدن به یک هکر رشد می توانید انجام دهید از این قرار اند:

۱- در مورد هک رشد هر چقدر که می توانید مطلب بخوانید

این مرحله، مرحله ی یادگیری است. شما باید هر چقدر که می توانید در این زمینه بخوانید. توصیه می شود با خواندن این مقالات شروع کنید:فقط به مطالعه ی این دست مطالب بسنده نکنید، بلکه آن ها را انجام دهید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که دانش تازه ی خود را در ذهنتان محبوس کنید و هیچ گاه آن را در عمل به کار نگیرید. هر کاری که برای محقق کردن خوانده ها و دانسته های خود در این زمینه می توانید انجام دهید را عملی کنید.

 

۲- کسی را پیدا کنید که قبلاً این کار را انجام داده و از او راهنمایی بگیرید

اگر یک راهنما برای خود پیدا کنید، سال ها دردسر و استیصال او را صرفه جویی خواهید کرد. داشتن یک یا حتی چند راهنما به شما کمک خواهد کرد از پس چالش های ذهنی متعددی بر بیایید، موانع بسیاری را پشت سر بگذارید و فوت و فن های هک رشد را یاد بگیرید.

کسی را پیدا کنید که واقعاً این کار را با موفقیت انجام داده باشد؛ نه اینکه صرفاً در این باره حرف بزند.

۳- همه چیز را در ذهن خود به هک رشد گره بزنید

این به نوعی بازی ذهنی شباهت دارد، اما مهم است. هک رشد بیشتر از تاکتیک و تکنیک  های مختلف، یک نوع چارچوب ذهنی است.

برای آنکه واقعاً به یک هکر رشد تبدیل شوید باید در وهله ی اول انگیزه ی بی نهایت استوار و خدشه ناپذیری برای رشد داشته باشید. این انگیزه باید بر هر کاری که انجام می دهید تأثیر بگذارد. اگر نمی توانید کارهای خود را با رشد پیوند بزنید، می توان گفت کارهای مذکور با هدف هایی که برای خود در نظر دارید ارتباط مناسبی ندارند.

هر کاری که در زندگی حرفه ای خود انجام می دهید باید مستقیماً به جستجوی تمام وقت شیوه های دستیابی به رشد ارتباط پیدا کند.

۴- روی یک حوزه از هک رشد تمرکز کنید و در آن متبحر شوید

یکی از دلایل دلسرد شدن افراد و کنار گذاشتن هک رشد گستردگی زیاد آن است. مثل این است که بدون رفتن به دانشگاه و نشستن در کلاس درس سعی داشته باشید درس بخوانید. به دنبال چه باید بود؟ از کجا باید شروع کرد؟ چه مطالبی باید خواند؟ چطور باید این مطالب را خواند؟

به همین دلیل است که باید این حوزه ی گسترده را به بخش های قابل مدیریت تر تقسیم کنید و هر بار به یک بخش بپردازید.

یک بخش از این حوزه را انتخاب کنید؛ بخشی که بیشتر از همه شما را به وجد می آورد و یا کنجکاوی تان را بر می انگیزد. در مورد آن مطالعه کنید و یافته های خود را به کار ببندید. اگر روی یکی از حوزه های هک رشد متمرکز شوید و در آن مهارت بالایی کسب کنید، در مسیر تبدیل شدن به یک هکر رشد شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

۵- اصول پایه و مقدماتی بازاریابی را مطالعه کنید

 

هک رشد زیرمجموعه ای از حوزه ی گسترده تر بازاریابی است. بنابراین اگر می خواهید در آن به موفقیت دست پیدا کنید، باید بازاریاب قابلی از خود بسازید. اصول پایه ی این حوزه را فرا بگیرید، زیرا هر کاری که به عنوان یک هکر رشد باید انجام دهید از آن اصول نشأت می گیرند.تاکتیک های هک رشد با بازاریابی سنتی تفاوت دارند. اما در سطح مفاهیم و اصول پایه باید بدانید بازاریابی یعنی چه. شما باید چرایی، چگونگی و مفاهیم اولیه ی بازاریابی را بلد باشید.اکرِ متخصصان معروف بازاریابیِ دنیا، تعاریف عمومی‌ای که از هک رشد میشه رو اصلا از پایه قبول ندارد، و بر این باورند که این تکنیکها در واقع همون مارکتینگ هستند که فقط اسمشون عوض شدهدر خیلی از جاها حق با اونهاست. از کلمه هک رشد به دلایل نادرست زیادی سواستفاده شده. از سواستفاده برای پیدا کردن شغلهای جدید تا بهانه جویی برای آزمایش و تستهای بیش از حدِ تکنیکهای مختلفی که جوابگو نبودند

با این تفاسیر، اینطور به نظر میرسه که هک رشد یک مفهوم ساختگی هست و در واقع استراتژی اصلی، همون بازاریابی هست که فقط تغییر نام پیدا کرده. گرچه شاید این موضوع منطقی به نظر بیاد، اما در برخی از نمونه هایی که از هک رشد اطرافمون میبینیم، چیزهایی وجود داره که کمی متفاوت از بازاریابی‌ای هستند که میشناسیم.

اجازه بدید با یه مثال این موضوع رو بهتر بفهمیم:

آپدیت اخیر “پیج تجاری اینستاگرام” رو باید دیده باشید. اگر با دقت به این آپدیت نگاه کنید متوجه مورد جالبی میشید. شما برای تبدیل پیج شخصی‌تون به یک صفحه تجاری در اینستاگرام، نیاز دارید که یک صفحه تجاری در فیسبوک داشته باشید؛ اول حسابِ فیسبوکتون رو با حسابِ اینستاگرامتون یکپارچه‌سازی کنید و سپس با انتخاب صفحه‌یِ تجاریِ مورد نظرتون در فیسبوک، صفجه اینستاگرام شما اطلاعاتِ صفحه فیسبوکتون رو به ارث میبره و ساخته میشه!

چند نکته ساده:برای ساخت یک صفحه تجاری در اینستاگرام، باید حتما یک اکانت فیسبوک داشته باشید (اگر دارید باید واردش بشید و فعالش کنید، و اگر ندارید باید بسازید)

برای ساخت صفحه تجاریتون در اینستاگرام، باید حتما یک صفحه تجاری فیسبوک هم داشته باشید (اگر دارید باید واردش بشید و فعالش کنید، و اگر ندارید باید بسازید)

برای اینکه اطلاعات صفحه تجاری اینستاگرامتون به روز باشه، باید اطلاعات صفحه تجاری فیسبوکتون رو هم به روز رسانی کنید (باید وارد فیسبوک بشید، و اطلاعاتتون رو به روز رسانی کنید)جهت آموزش کامل تصویری ساخت اکانت تجاری در اینستاگرام مقاله ویژگی آنالیز پروفایل اینستاگرام برای کسب و کارها را مطالعه نمایید. در یک نگاه ساده، اگر صفحه تجاری اینستاگرام میخواید، باید به فیسبوک برید و در اونجا فعال بشید و اعمال خاصی هم انجام بدید. حدس میزنید چند نفر برای اینکار به فضای فیسبوک برگشتن یا حساب جدیدی در فیسبوک ساختن